Het effect van magnesium in je dagelijks leven

Door Zarqa | dinsdag 30 april 2019

leestijd: 3 minuten 

Magnesium is een krachtpatser onder de mineralen. De waslijst aan lichamelijke effecten is oneindig. Zo is magnesium nodig voor de botopbouw, de opbouw van lichaamseiwit en de overdracht van prikkels in spieren. We kennen magnesium ook als anti-stressmineraal en tegelijkertijd is het ideaal voor meer energie. Gebruik die natuurkracht op deze vijf manieren.

1. Leg magnesium op je bord voor meer energie

Bij een gezond en vitaal lichaam denken we vaak aan sinaasappels en kiwi voor een flinke lading vitamine C. Maar het zijn juist de mineralen die we onterecht vaak overslaan. Gemiste kans, want ook de mineralen ijzer, kalium, calcium en magnesium zijn belangrijk voor een goede werking van het lichaam. Magnesium is voor de huid zo goed omdat het helpt tegen huidveroudering, de huid kalmeert en helpt bij herstel. Allemaal zaken die je echt van tijd tot tijd nodig hebt (en misschien wel elke dag!).

Gelukkig kunnen we magnesium gewoon in ons winkelmandje leggen. Voeding barst ervan. Het liefst voeg je dit mineraal toe aan elke maaltijd, van je ontbijt tot je snack. Zo krijg je voldoende binnen en bij een tekort zorg je er op die manier voor dat je voorraad snel weer aangevuld is. Genoeg van dit mineraal binnenkrijgen, begint bij weten waar het allemaal inzit. De beste bronnen zijn:

●  Groene bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool;

●  Noten, zaden en gedroogd fruit, die je door de yoghurt kunt roeren, uit het vuistje kunt eten of kunt verstoppen in een brownie;

●  Vis op de pizza, op toastjes of in een wrap;

●  Bonen, zoals adukibonen en kidneybonen - maak er een bonenburger of bruine bonensoep van.

2. Gebruik magnesium als olie voor een goed herstel na inspanning

Een massage na het sporten - heerlijk! En ook tegen een voetenbad om te ontspannen na een lange werkdag of wandeling zeggen we geen nee. Maar wat je dan echt nodig hebt? Het mineraal magnesium. Het fijne nieuws is dat dit mineraal prima aan die lekkere olie kan worden toegevoegd en ook in je voetenbad kan. Het mineraal kan namelijk via de huid worden opgenomen.

Deze olie, die eigenlijk geen olie is maar magnesiumchloride met water, smeert heel fijn op de huid. Wanneer je spuit en begint te wrijven, krijgt het een olieachtige structuur.

Het inmasseren van je lijf met een olie is dan ook heerlijk verwarmend en ontspannend. Maar dat is niet het enige effect. Door je lijf te masseren met magnesiumolie, worden ook spierkrampen en spierpijn minder. Heb je flink gezweet dan heeft magnesium een extra voordeel: door het zweten, verlies je magnesium. Deze olie kan dit weer aanvullen. Magnesiumolie is daarmee een topper voor alle sporters, wandelaars en harde werkers.

Magnesium producten

3. Magnesiumolie om lekker in te slapen en beter te ontspannen

Magnesiumolie kun je gebruiken voordat je gaat slapen: het mineraal helpt namelijk te ontspannen en stress en angst te verlichten. Geen wonder dat je daardoor sneller in slaap valt en een betere nachtrust ervaart. Je kunt de olie op je lichaam sprayen na een douche of bad, even laten inwerken en klaar. Of dompel je voeten zo’n twintig minuten in een voetenbad met magnesiumolie - ook heerlijk!

4. Kies voor magnesium in crème voor een gezonde huid

Oké, magnesium hoort thuis op je bord en staat ook in je badkamerkastje tegen spierpijn en voor ontspanning. Maar daar stopt het niet: magnesium is niet alleen essentieel voor een goede werking van je lijf, maar ook voor een gezonde huid. Dit mineraal is zeer geschikt voor opname via de huid en kan een energieke huid stimuleren, tekenen van stress verminderen en de vernieuwing van huidcellen bevorderen. Magnesium uit een potje hydrateert en verzacht de huid en wordt ook wel gezien als anti-agingsstof.

Maar welk potje kies je? Magnesium is er namelijk in verschillende vormen. Gebruik je een verzorgingsproduct en wil je weten of er magnesium in zit, dan moet je letten op de termen magnesiumchloride en magnesium PCA (pyrrolidone carboxylic acid). Een dagcrème, nachtcrème of body butter met deze vormen van magnesium kan de huid energie geven, beschermen tegen huidveroudering en revitaliseren. Zeker magnesium PCA dringt diep door in de huid en is in staat om de huidcellen te beschermen en vermoeidheid van de huid tegen te gaan. Daarnaast gaat deze vorm van magnesium roodheid tegen.

5. Slik magnesium als supplement voor een boost

Mensen die veel sporten, het mineraal slecht absorberen of een langdurige periode stress hebben, kunnen baat hebben bij een magnesiumsupplement. De volgende vormen van magnesium zijn het beste opneembaar in een supplement: citraat en anders glycinaat, chloride, lactaat of malaat.

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.