Hoofdhuidproblemen: tips om er vanaf te komen

Wist je dat het haar van je dromen bij je hoofdhuid begint? Droog haar of gespleten punten kunnen tekenen zijn van een gevoelige hoofdhuid. Het enige wat jij moet zien te achterhalen, is hoe je de gezondheid van je hoofdhuid kunt verbeteren. Gelukkig kunnen wij je daarbij helpen.

De hoofdhuid is een van de meest gevoelige delen van ons lichaam. Simpel gezegd, een goed verzorgde hoofdhuid stimuleert de groei van gezonde, nieuwe haarfollikels. En dat resulteert in sterker haar met meer glans. Het is essentieel dat de follikel en de hoofdhuid schoon en gezond zijn; follikels die talg bevatten of geblokkeerd zijn door roos of een droge huid, beïnvloeden de kwaliteit van de haargroei. Zo kan droog of broos haar een teken zijn van problemen van de hoofdhuid, zoals jeuk, roodheid of irritaties. Heb jij last van een geïrriteerde of gevoelige hoofdhuid? Lees dan vooral verder voor handige tips.

5 adviezen voor een gezonde hoofdhuid

Heb je een gevoelige hoofdhuid of last van roos, jeuk of irritatie? Dan kan je hoofdhuid wel wat hulp gebruiken. Gelukkig staan de hulptroepen paraat. Er zijn namelijk 5 elementen die invloed hebben op hoe gezond je hoofdhuid is. We leggen je uit welke dat zijn:

1. Vocht en olie
Je hoofdhuid bevat klieren die talg produceren. Talg is een natuurlijke olie die essentieel is voor gezond en gehydrateerd haar. Hoe zit dat? Bij een gezonde hoofdhuid worden er in de diepere lagen van de huid continu nieuwe huidcellen aangemaakt. In de buitenste lagen worden de oude cellen juist weer afgebroken. Je kunt deze lagen zien als een soort muur die ervoor zorgt dat er genoeg vocht binnen blijft

Gezonde hoofdhuid-tip: gebruik een milde shampoo. Vermijd in ieder geval ingrediënten als sulfaten, parabenen en parfum. Verder kun je een speciale olie gebruiken om de hoofdhuid te masseren en het vocht aan te vullen. Onze ZARQA conditioner is bijvoorbeeld ontwikkeld om je hoofdhuid te kalmeren en voeden. 


2. pH-balans
Ook de pH-balans is van invloed op jouw hoofdhuid en haar. Dat zit zo: de pH-waarde wordt gebruikt om aan te geven hoe zuur of basisch iets is. Dat gebeurt in de getallen 0 tot 14. Een pH van 7 wordt gezien als neutraal. Een gezonde pH van de hoofdhuid varieert van 4 tot 5. Dat is aan de zure kant. Deze pH is essentieel voor het vasthouden van vocht in je haar. Als de hoofdhuid juist te basisch wordt – zo rond de 5 tot 6 -, droogt het haar sneller uit en kunnen hoofdhuidproblemen ontstaan. Een gezonde pH maakt je haar ook minder vatbaar voor klitten.

Gezonde hoofdhuid-tip: gezonde voeding is voor iedereen anders, maar de basis bestaat veelal uit veel groenten en fruit, vezels en wat koolhydraten, eiwitten en vetten. Voor een gezonde hoofdhuid zijn essentiële vetzuren, biotine, selenium en zink extra belangrijk.

3. Reinheid
Olie, haarverzorging, dode huidcellen en vuil hopen zich gemakkelijk op en verstoppen de poriën en follikels van de hoofdhuid. Het gevolg: een geïrriteerde hoofdhuid! Ook kan het je haargroei in de weg zitten. Het is dus belangrijk om de hoofdhuid schoon te houden.

Gezonde hoofdhuid-tip: was je haar twee tot drie keer per week. Als je je haar vaker wast, loop je het risico je hoofdhuid uit te drogen. Je haar minder vaak wassen kan een ongezonde ophoping van olie en vuil op je hoofdhuid veroorzaken. Hierdoor kunnen de follikels verstopt raken en de haargroei vertragen. Vergeet ook niet je kussensloop vaker te verschonen, zo’n twee tot drie keer per week. Zo voorkom je dat je kussen vol komt te zitten met viezigheid.

4. Circulatie
Wat meststof is voor de planten in je tuin, is de bloedcirculatie voor jouw hoofdhuid. Essentieel voor de groei! Het brengt namelijk zuurstof en voedingsstoffen naar je hoofdhuid en haarzakjes. Hoofdhuidproblemen? Geef jezelf dan vooral een hoofdhuidmassage.

Gezonde hoofdhuid-tip: masseren helpt de bloedcirculatie in de hoofdhuid te verbeteren. Het verspreidt ook gelijkmatig de oliën die je masseert, waardoor de wortels sterk worden en je haar gehydrateerd blijft. Gebruik bijvoorbeeld kokosolie of ZARQA conditioner. Beetje nat maken, een flinke klodder conditioner en masseren maar!

5. Bescherming
Zonlicht, een stijltang, parfum... Ze kunnen de hoofdhuid allemaal beschadigen en je zo een gevoelige huid bezorgen. Daarbij geldt ook: hoe minder haar je hebt, hoe groter het risico op UV-schade.

Gezonde hoofdhuid-tip: grote kans dat jij keurig je gezicht, armen en benen insmeert zodra de zon begint te schijnen. Maar bescherm je ook je hoofdhuid? Draag een hoed of gebruik een zonnebrand die speciaal is ontwikkeld voor de hoofdhuid.

Lees ook: Het haar- en hoofdhuid stappenplan volgens de huidexperts van ZARQA.