Zo geniet je veilig van de zon met jouw huidtype

Je huid elke dag wat zonlicht laten opvangen geeft niet alleen een fijn gevoel, maar is ook een boost voor je lichaam. Maar wanneer is zonlicht gezond en wanneer zorgt het voor zonneschade? Oftewel: wat is de juiste balans? In dit artikel leggen we uit hoe je gezond kunt genieten van de zon, met de juiste zonbescherming.

Een gezond portie zonlicht is een boost voor lichaam en geest. Het bekendste voordeel van de zon: vitamine D! UV-straling zorgt ervoor dat het lichaam vitamine D aanmaakt. En dat is fijn, want als je te weinig van deze vitamine aanmaakt, kun je last krijgen van krachtverlies in de spieren, breekbare botten en een tekort aan energie.

Tegelijkertijd wordt er ook altijd gezegd: geniet van de zon, maar met mate. Want te veel zonlicht doet geen enkel huidtype goed. Te veel zon voel je snel genoeg: je huid loopt zonneschade op, heeft meer kans op pigmentvlekken en verbrandt. Maar op de lange termijn kan je huid verouderen en het belangrijkste risico is natuurlijk dat de kans op huidkanker toeneemt.

Zonbescherming belangrijk voor elk huidtype?

Hoe snel je huid reageert op zonlicht, hangt af van je huidtype en dan vooral: de hoeveelheid pigment. De huid heeft namelijk een intelligent afweermechanisme: het maakt melanine aan en dat beschermt de huidcellen tegen uv-straling. Een soort huideigen zonbescherming. Het bijeffect hiervan: je huid wordt donkerder. Deze huid heeft meer pigment dan een witte huid. Hoewel een witte huid kwetsbaarder is voor zonlicht, heeft een huidtype met meer pigment ook gewoon kans op zonneschade. Je huid kan dus ook dan verbranden en pigmentvlekken krijgen. En ook dan treedt huidveroudering op als je in de zon zit en is er nog steeds kans op huidkanker. De kans op huidschade vergroot je nog eens als je UV-stralen combineert met huidverzorging waar parfum inzit. Parfum bevat vaak fuccomarine, afkomstig van planten en bloemen. Dit molecuul neemt UV-straling op waardoor je huid heftiger kan reageren op de zon. Je zult sneller verbranden en je loopt het risico om pigmentvlekken te krijgen op de plekken waar je je parfum hebt gespoten. Ook daarom kiest ZARQA voor parfumvrij.

Het verschil tussen UVA en UVB

Langdurige blootstelling aan de zon zorgt dus bij elk huidtype voor zonneschade. Dat heeft alles te maken met UVA en UVB. Het zonlicht dat onze aarde bereikt, bestaat voor ongeveer 95 procent uit UVA-straling. Je verbrandt er niet door, maar het dringt wel diep door in je huid, waar het schade aanricht aan je DNA. UVA zorgt er ook voor dat je huid veroudert. UVB is de variant die ervoor zorgt dat je huid verbrandt als je je niet goed beschermt tegen de zon. Het zorgt ook voor de aanmaak van vitamine D.

Wat is de juiste zonbescherming?

Op goede zonbescherming staat dan ook dat het beschermt tegen UVA én UVB. Maar dat is niet het enige: het gaat ook om de factor (SPF). Neem je een te lage factor, dan heb je alsnog kans om te verbranden, welk huidtype je ook hebt. Maar voor welke factor ga je dan? Er wordt vaak gezegd dat de factor uitdrukt hoeveel keer langer iemand in de zon kan blijven zonder te verbranden, maar zo simpel is het niet. Het gaat uiteindelijk ook om de uv-index, het tijdstip op de dag, de plek op aarde en hoe dik je smeert.

Bij het kopen van zonbescherming kun je ook nog letten op de ingrediënten. Wil je er eentje die zo natuurlijk mogelijk is? Vegan? In elke zonnebrand zitten zonnefilters. Deze houden straling tegen en verkleinen de kans op zonneschade aan de huid. Je kunt twee groepen van elkaar onderscheiden: de chemische en fysische (of: minerale) filters. Het grote nadeel van chemische filters is dat ze mogelijk in de bloedbaan kunnen doordringen. Als je een gevoelige huid hebt, kunnen deze filters extra belastend zijn. Ga dus op zoek naar een zonnebrand met fysische filters. Deze leggen een fysieke beschermlaag op de huid als een soort spiegel die uv-straling weerkaatst. Je herkent ze op de ingrediëntenlijst als zinkoxide en titaniumdioxide. Kies daarnaast voor een zonnebrand zonder parfum om huidirritaties te voorkomen. 

6 tips om zonneschade aan de huid te voorkomen

1. Bescherm jezelf tegen UVA en UVB, ongeacht je huidtype.
2. Houd bij zonbescherming rekening met de SPF. Met factor 30 zit je veelal goed. We zijn overigens geneigd om te weinig te smeren en daardoor ben je minder beschermd. Wees dus niet te zuinig in het gebruik van zonnebrand.
3. Let op de zonkracht. Op de website van het RIVM kun je zien wat de actuele zonkracht is en de kracht over het verloop van de dag.
4. Zoek tussen 12.00 en 15.00 uur de schaduw op om de kans op zonneschade te verkleinen.
5. Zonbescherming is niet alleen zonnebrand, maar ook een pet, lange kleding en/of zonnebril.
6. Verander je ochtendroutine en doe eerst je foundation en/of dagcrème op. Als laatste smeer je met zonnebrandcrème.

Uitgelicht ingrediënt: pollustop tegen zonneschade

Ken jij pollustop al? Dit is een multifunctionele huidbeschermer voor elk huidtype en een mooi wapen tegen luchtverontreiniging en vrije radicalen. Dit ingrediënt zit in alle dagcremes van ZARQA m.u.v. de Dag- en nachtcreme Clear skin, in ons Reinigingsschuim Sensitive, Reinigingsmelk Sensitive. Ook onze Bodylotion Sensitive en de Magnesium Olie bevatten pollustop. Dagelijks krijgen we verontreinigende stoffen binnen die kunnen zorgen voor een droge huid, acne en versnelde huidveroudering. Hoewel de huid een goede beschermer is, verzwakt de barrière als het continu moet ‘vechten’ tegen vervuiling. Pollustop helpt een handje en legt als het ware een schild over de huid zonder deze af te sluiten en houdt zo vervuiling tegen om zonneschade te beperken. Maar hoe herken je pollustop op de verpakking? Het is de overkoepelende naam voor Aqua, 1,2 Hexanediol en Biosaccharidegum-4.